Els alumnes de 3r d’ESO estem fent un projecte sobre el reciclatge dels medicaments. L’objectiu principal és que l’alumnat sigui conscient de les repercussions que poden causar en el medi els residus procedents dels medicaments i el paper que juguen les farmàcies i el SIGRE en el procés de reciclatge.
La primera fase ha estat conèixer què són els ODS a través dels diferents materials que ens ha proporcionat Vedruna Catalunya dins del seu grup de treball de professors Impulsors, amb l’objectiu de crear l’Itinerari ODS, conjuntament amb les 36 escoles. Introduir els ODS a l’aula ajuda a fer dels alumnes, persones crítiques, conscients de les problemàtiques mundials, i amb iniciativa per buscar solucions.
Els alumnes en grup han analitzat diferents casos relacionats amb la salut, amb la finalitat que posin de manifest els seus coneixements i opinions sobre diferents situacions quotidianes – potser viscudes – i els utilitzin per donar solució a les qüestions plantejades.
Seguidament, l’alumnat ha treballat i comprès les informacions relacionades amb els prospectes que contenen les caixes dels medicaments, a més d’analitzar i debatre el bon ús d’aquests medicaments, durant i després del tractament.
El següent pas ha estat revisar la farmaciola de casa amb els pares, per tal de comptabilitzar els medicaments caducats i sobrants de tractament acabats. Han elaborat una estadística per grups i un informe de conclusions de la quantitat de medicaments que havien de portar als punts SIGRE de les farmàcies per reciclar.
També han après com funciona SIGRE (Sistema Integrat de Gestió dels Medicaments).
Des del punt de vista del cicle d’aprenentatge constructivista, es tracta d’una activitat de construcció de coneixements a partir del plantejament inicial en forma de problema a resoldre. Per tant, cal destacar que el projecte encara no està acabat.
Els alumnes han quedat sorpresos per la gran quantitat de medicaments que s’han de reciclar, i ja estem treballant en noves propostes per resoldre aquest problema. Us mantindrem informats.